سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
در شگفتم از آن که نومید است و آمرزش خواستن تواند . [نهج البلاغه]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 31

اکبر گنجی که مقالاتش را در سایت ضد انقلابی رادیو زمانه منتشر می‌کند،

در یادداشت جدید خود، با انکار اصول دین اسلام از جمله عدل الهی و معاد، نوشت: نمی‌توان سخن معقولی درباره صحت ادعای انبیا بیان کرد.

وی با طرح مباحث قدیمی محققان علم کلام درباره عدل الهی و بحث جبر و اختیار، آیات متعدد قرآن و روایات قطعی درباره سجیه‌های اخلاقی انسان را زیر سؤال برده و افزوده است: حتی [آخوند] خراسانی، مؤلف کتاب کفایة الاصول،‌ نتوانسته میان جبر و اختیار سازگاری ایجاد کند و دچار تناقض شده است.

گنجی سپس با شرح نظرات آیت‌الله کمپانی اصفهانی و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آنها را مخالف عقل جلوه داده و ادعا کرده است که از نظر [علامه] طباطبایی، اخلاق و حقوق، وهمی و دروغ‌اند و حتی علمای عقل‌گرای شیعه نیز عقلانیت را تحقیر کرده‌اند.

وی سپس به تشکیک در وضع احکام الهی پرداخته و افزوده است: فقط یک دین وجود ندارد زیرا پیروان هر دینی، دین خود را وحی خداوند به شمار می‌آورند و بنابراین اگر اخلاق متکی به خدا باشد به این معناست که خداوند فرامین متفاوت و بعضاً متعارض صادر کرده است.

این روزنامه‌نگار دوم‌خردادی همچنین تلاش کرده است تا آزمایش الهی ذبح حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع) را اقدامی غیراخلاقی و قتل نفس جلوه دهد.

وی ادعا کرده است: مؤمنان، فقط و فقط برای خدا زندگی می‌کند در حالی که ایمان به معنای دل سپردن به امر عقلاً محال است زیرا مطابق روایت کتاب مقدس، خدا از ابراهیم[ع] خواست با قتل فرزندش، ایمانش را اثبات کند.

گنجی افزوده است: ایمان و دینداری، همیشه با این خطر عظیم همراه است که برخی خود را مجاز بدانند دیگران را بکشند، چون خدا به آنها فرمان داده چنان کنند. مگر فقهای حاکم بر ایران، مدعی نیستند که خداوند از آنها خواسته است انسان‌های دیگر را به قتل برسانند؟

وی در ادامه به بررسی بحث کلامی "حسن و قبح عقلی " از دیدگاه مذهب تشیع پرداخته و با بیان اینکه آدمیان، مستقل از وحی، حسن و قبح افعال را فهمیده‌اند، مدعی شده است: شیعیان، ادعا کرده و می‌کنند که همچون معتزله به حسن و قبح عقلی باور دارند اما، در واقع چنین نیست زیرا از دید علمای شیعه، پذیرش دین و صدق مدعای پیامبران، متکی بر عدل است و انکار حسن و قبح ذاتی و عقلی، حسن بودن عدالت را بی‌معنا می‌کند و بنابراین، نمی‌توان سخن معقولی در باب صدق مدعای انبیاء و فرامین دین بیان کرد.

این روزنامه نگار جریان دوم خرداد سپس با رد اصول اعتقادی مذهب خود، ادامه داده است: مشکل و مسأله‌ اصلی شیعیان آن است که گمان می‌کنند که اگر اعلام شود که انسان‌ها، مستقل از شرع، قادر به کشف حسن و قبح اعمال‌اند، دیگر نیازی به دین و خدا وجود نخواهد داشت بنابراین بر سر عقل می‌زنند تا جا برای سخن گفتن خدا و ارسال نبی باز شود.

گنجی همچنین افزوده است که پیش از این در مقاله‌های خود اثبات کرده است که ائمه فقط در حد دانشمندانی نیکوکار هستند نه آنچه شیعیان به آن اعتقاد دارند.

این روزنامه‌نگار دوم‌خردادی پیش از این دیدگاه‌های عجیبی درباره حمایت از همجنس بازان و بهائی‌ها مطرح کرده بود و سندیت آیات قرآن، وجود امام زمان (عج) را منکر شده بود.


 نوشته شده توسط حامد در سه شنبه 87/12/13 و ساعت 1:57 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 151478
جستجو در صفحه

خبر نامه